Meny pilegrimsleden.no

Bærekraftig næringsutvikling på Pilegrimsleden

Den statlige pilegrimssatsingen er stor og mangfoldig. En av oppgavene i satsingen er å legge til rette for næringsvekst langs leden. Dette arbeidet gjøres - bokstavelig talt – steg for steg.

Et tiltak for å skape næringsvekst langs Pilegrimsleden er å satse på bærekraftig reiselivsutvikling. Nasjonalt pilegrimssenter (NPS) ønsker aller pilegrimer velkommen til vandring på Pilegrimsleden, og vi ønsker å skape gode og bærekraftige opplevelser til nytte for pilegrimen, overnattingssteder og lokalbefolkning langs leden. En måte å lykkes med dette er å samarbeide med Innovasjon Norge og destinasjonsselskaper for å finne de riktige internasjonale turoperatørene som ønsker å utvikle pilegrimsvandringer i Norge.

En gang i året arrangerer Innovasjon Norge Norwegian Travel Workshop (NTW) der internasjonale turoperatører inviteres for å bli kjent med Norge som destinasjon. NPS representerer Pilegrimsleden - St. Olavsvegene til Trondheim under messen.

I forkant av messen ble det i samarbeid med Visit Trondheim arrangert en visningstur for en gruppe vandrerglade europeiske turoperatører.

Gruppen fikk oppleve en spennende, og historisk interessant, omvisning i Nidarosdomen av Nidaros Domkirke Restaureringsarbeiders dyktige guider, de fikk smake den næringsrike pilegrimsuppen på kafé To tårn, og de fikk oppleve en vakker orgelkonsert i Nidarosdomen.

I strålende sol fikk gruppen også oppleve pilegrimsvandring på St.Olavsleden langs Trondheimsfjorden. Mattias Jansson, fra Nasjonalt pilegrimssenter, var turleder og serverte pilegrimskaffe og sjokolade, produsert på Romboleden i Selbu.

-Gjennom å få oppleve et stykke av Pilegrimsleden så får turoperatørene et reelt inntrykk av hvordan dette kan oppleves for deres kunder, sier Mattias Jansson. Gjennom å arbeide direkte med turoperatører så kan NPS bidra til å høyne kjennskapen til Pilegrimsleden som en reiselivsopplevelse og dette i tråd med Pilegrimsledens strategi på bærekraftig næringsutvikling, samtidig som både kultur og kirketematikken får en tydelig plass.

Begrepet Pilegrim begynner bli mer og mer kjent og Pilegrimsleden - St.Olavsvegene til Trondheim er i bevisstheten hos mange turoperatører som besøker Norge.

Nasjonalt Pilegrimssenter har etter visningsturen deltatt på stand på Norwegian Travel workshop i Stavanger med mange gode møter. Pilegrimsleden er aktuell for mange av disse aktørene, både som et helhetlig pakkeprodukt, eller som en kompletterende opplevelse på en rundtur i Norge.

- NPS tror at dette kommer å bidra til økt lokal verdiskapning langs Pilegrimsledene i Norge og et det vil være et grunnlag for økt utvikling av lokal mat, historieformidling og gardsturisme, avslutter Jansson.